perjantai 4. syyskuuta 2020

Kajakilla Saimaalle 2.- 4. syyskuuta 2020

Jälleen kerran sisarustiimi kokoontui reissaamisen merkeissä, tällä kertaa kulkuvälineenä kajakki! Tällainen pidempi melontareissu oli ollut jo kauan haaveenani eikä velipoikakaan kovin paljoa vastustellut, kun tätä hänelle ehdotin!

Keskiviikkoaamuna heräsimme ajoissa, (kuten aina) valmiina seikkailuun. Melapirtille saavuttuamme valitsimme sopivan kajakin, melat, pelastusliivit, aukkopeitot ja muut oleelliset tarvikkeet. Lastasimme laiturille mukaan otettavat säkit, jotka olivat täynnä mm. ruokaa ja vaatteita, majoitus retkisatamissa vaatii teltan lisäksi makuupussit sekä -alustat. Täytimme ison vesisäiliön, siten olisimme vapaita valitsemaan retkisatamat kauempaa asutuksesta. Näistä tavaroista tulikin kajakki sitten aivan täyteen ja painoa oli varmaan sallittu maksimi.

Tässä satamasta otettu kuva, tuo sumu hälveni nopeasti.

Tavaramäärä laiturilla

Valmiina lähtöön

Sää ei tässä vaiheessa olisi suotuisampi voinut olla!

1. päivä Melapirtti - Kangassaari - Hietaniemi 32 km, aika ilman taukoja 7 h 10 min

Pääsimme matkaan klo 8. Ensimmäisenä etappina meillä oli Kangassaari, jonne matkaa oli n. 15 km. Leppoisassa säässä melominen tuntui miellyttävältä ja matka sujui nopeasti. Toki pysähtelimme ottamaan valokuvia, mikä laski keskinopeuden 4,5 km tunnissa. Reilun kolmen tunnin kuluttua meillä oli ensimmäinen tauko, jolloin söimme lounaseväät saaressa sijaitsevalla laavulla parkkeerattuamme kulkuvälineen laituriin. Kangassaaresta jäi mieleen epäsiisteys. Tarkoituksena olisi yöpyä tässä takaisintulomatkalla, saa nähdä.

Pysähdys kesti vajaan tunnin, jonka jälkeen matka jatkui varsin tuulisissa merkeissä, vastatuuleen, tietysti! Onneksi meillä oli voimia ja intoa, joten pääsimme lopulta reilussa neljässä tunnissa perille Hietaniemen retkisatamaan, jossa tarkoitus oli yöpyä. Aurinko paistoi koko päivän, mutta reippaassa vastatuuleessa ei päässyt hiki tulemaan. Majapaikka teltalle löytyi helposti tasaisesta kangasmaastosta ja tulentekopaikalla valmistui illallinen. Cppo jäi tekemään tulta (sahasi ja pilkkoi puita), kun minä lähdin puolukoita etsimään. Puolukoiden sijaan löytyi kuitenkin kantarelleja, joista saimme illalliselle mukavan lisän. Onneksi olin ottanut sipulin ja voin mukaan, ainoastaan kerma uupui!

Kun kello läheni kahdeksaa illalla, aurinko antoi meille viimeiset näytökset upeine väreineen, minkä jälkeen ei tarvinnut kysellä nukkumattia. Yhdeksältä teltassa oli jo hiljaista, kun puhinaa ja kuorsausta ei lasketa ääniksi...

Päivälämpötila oli ollut 19 astetta ja yöksi luvassa n. 10. Sopiva sää muuten, mutta tuulta 5-6 m/s.

2. päivä Hietaniemi - Astuvansalmi - Jantsinsaari 34 km, aika 8 h 40 min

Aamu oli lämmin, vaikka herätys oli auringonnousun kanssa samoihin aikoihin. Leppeä tuuli oli puhaltanut läpi yön, joten kosteutta ei ollut lainkaan. Aamupala ja leirin purku, tavarat kajakkiin ja menoksi. Lähdimme suunnilleen klo 8 matkaan. Olin päättänyt vaihtaa suunnitellun reitin kulkusuuntaa reippaan tuulen vuoksi neuvoteltuani ensin veljen kanssa. Myöhemmin totesimme, että päätös oli erittäin viisas. Meloimme siis myötätuuleen sekä täysin tyynissä salmissa, jonne ei tuullut lainkaan. Oikein nautinnollista eiliseen iltapäivään verrattuna!

Olimme päättäneet pitää lounastauon ja ihailla kalliomaalauksia Astuvansalmessa. Jollei siellä paikalla olisi ollut koululaisryhmää, olisimme todennäköisesti meloneet ohi. Saimme kajakin hyvin parkkiin, odottelimme ryhmän poistumista ja söimme eväät laiturilla.

Valokuvia tuli otettua alhaalla kalliomaalauksista ja ylhäällä huikeista maisemista. Reilun tunnin paussin jälkeen jatkoimme matkaa suuntana Lyökinniemi. Muutaman saaren väärältä puolen ohitettuamme oli syytä tarkistaa sijainti kännykällä. Dramaattisempaa eksymistä ei tapahtunut, tuli vain muutama kilometri ylimääräistä melottavaa.

Isolta selältä päästyämme vaihtui maisemat kapeiksi salmiksi. Aurinko paistoi todella lämpimästi, kun tuulikaan ei viilentänyt matkamiehiä. Lyökinniemi tuli vastaan hyvissä ajoin iltapäivällä, vaan totesimme rantautumisen mahdottomaksi pitkällä kulkuvälineellämme. Lisäksi näytti siltä, ettei kukaan ole pitkään aikaan käynyt siellä, sen verran ränsistynyt saaren kunto oli. Hetken tuumauksen jälkeen jatkoimme matkaa seuraavaan retkisatamaan, jonne oli 6 kilometriä.

Myötätuulessa saavuimme puoli viideltä Jantsinsaareen. Kauhun sekaisin tuntein kiersimme saarta, ei laituria täälläkään! Velipoika ei halunnut enää meloa yhtään enempää, joten melkoisen taiteilun jälkeen saimme niin tavarat kuin ihmisetkin eräälle kivelle. Hetkeä myöhemmin myös kajakki oli nostettu turvaan aallokolta. Huhhuh, olipas temppuilua!

Synttärin kunniaksi joimme pienen pullon kuohuvaa ja pidimme kunnon nuotiota illalla saatuamme leirin pystyyn. Kipaisinpa pikaisesti uimassakin, kun vesi oli ihanan lämmintä. Suunniteltu myöhään valvominen ei tänäänkään toteutunut, vaan ennen klo 21 oli kaksi matkalaista jo makuupusseissaan, sen verran reipas liikunta ulkoimassa väsyttää.

Päivälämpötila tänään 22 ja yöllä todella lämmintä, peräti 15 astetta! Tuulta edelleen 5-6 m/s.

3. päivä Jantsinsaari - Hietaniemi - Kangassaari - Melapirtti 40 km 7 h

Yöllä tuulen suunta oli kääntynyt, mikä aiheutti hiukan päänvaivaa. Tuuli nimittäin suoraan rantaan, jossa kajakkimme lepäsi kivillä. Haastetta lastata tavarat ilman että se kolhiintuisi kiviin. Lisäksi pitäisi ihmisten päästä kyytiin!  Aamupalan jälkeen saimme vaivalla yhteistyössä tavarat ja minut kajakkiin, mutta Cppo piti hakea saaren tyynen puolelta mukaan. Näin saimme estettyä suuremmat kolhut. Tosin tässäkään touhussa ei kirosanoilta vältytty, oli se sen verran rankkaa puuhaa.

Meloimme myötätuulessa Hietaniemeen, jossa lastasimme tavarat paremmin ja laitoimme aukkopeitot paikalleen, sen verran laineet pärskivät. Pidimme myös pitkän päivän ensimmäisen kahvitauon ihan rauhassa auringon paisteessa laiturilla.

Seuraavaan pysähdyspaikkaan Kangassaareen oli laskettu saapuminen klo 14, joten lounastauko oli sopivasti siellä. Myötätuulessa matka taittui kevyesti, mitä nyt takalisto puutui pitkään istumisesta. Välillä pysähdyimme kuvaamaan. Aikataulun mukaisesti olimme juuri kahdeksi perillä ja söimme eväät ihan rauhassa. Tänne ei kumpikaan halunnut jäädä yöksi, joten reilun tunnin tauon kuluttua jatkoimme matkaa.

Aurinko paistoi suurimman osan matkasta, mitä nyt pari sadekuuroa koetti meitä pelotella. Melominen myötätuulessa oli todella leppoisaa, varsinkin kun muistissa oli vielä tulomatkan vastatuuli! Kajakki suorastaan kiisi aalloilla. Kirkonvarkauden silta kun tuli näkyviin tuntui uskomattomalta, olimme päässeet melkein perille! Kolmessa päivässä neljän päivän reissu, mitä emme siis etukäteen olisi uskoneet. Melapirtin laiturissa olimme klo 17:30, odotettua aiemmin! Tavaroiden purku, kanootin kuivaus ja pelastusliivien, aukkopeittojen sekä melojen paikalleen palauttaminen veivät yhteensä puoli tuntia, jonka jälkeen pääsimme hyvin ansaitulle pizzalle! Olihan meillä ollut taas upea reissu! Tässä riittää muistelemista pitkään.

Kartta kastui tullessa sen verran vastaan tulijoiden aiheuttama ristiaallokko pärskytti vettä.