sunnuntai 8. marraskuuta 2020

Matka Ranskaan yllätyksiä täynnä

Sisarukset päättivät matkata Ranskaan huolestuneiden läheisten ja ystävien mielipiteistä huolimatta. Seikkailumme alkoi jo lähtöä edeltävänä päivänä, kun selvisi, että velipojan lennot oli kummallisesta syystä peruutettu. Soitto Lufthansalle auttoi, saimme paikan järjestymään, ensin tosin jouduttuamme jännittämään koko reissun onnistumista! Itse lennot sujuivat ilman kommelluksia, vaihto Frankfurtissa oli vaivaton. Saavuimme velipojan kanssa tiistaina Barcelonaan, jossa yövyimme yhden yön, koska junia Ranskaan kulki vasta aamulla.
Pilvet olivat pumpulimassaa
Frankrfurtissa sää oli synkkä

Keskiviikkona junalla kotikylän lähelle, josta ystäväni haki meidät syömään luokseen. Ei puhettakaan karanteenista! Torstaina kävimme hakemassa velipojalle pyörän lainaan toiselta ystävältä. Lähdimme samantien käymään kauempana kaupassa, mikä tarkoitti päivän lopuksi reilun 30 kilometrin lenkkiä. Illalla kuulimme televisiosta tyrmäävät uutiset: ulkonaliikkumiskielto tulee voimaan heti ensi yönä!!! Että hyvin sujui meidän reissun alku... Kukaan minun Ranskassa asuvista ystävistäni ei olisi voinut tätä uskoa todeksi. Olin heiltä kysynyt ennen matkaan lähtöä neuvoa. Saimme toki ulkoilla lupalapun kanssa tunnin päivässä ja jollei kukaan tarkastaisi, voisi ulkoilla useamman tunnin pätkän. Parempi tuokin, kun ei mitään!   Aamu- ja iltapäivisin tunti ulkoilua, muuten oli pysyteltävä sisällä!

Alsassilaista perinneruokaa, hapankaalia

Kahta erilaista makkaraa ja possunlihaa

Tavarat tuotuna varastosta

Onneksemme asunnossani on iso parveke, joten hyvällä säällä saattoi hyödyntää sitä ulkona oleskeluun. Kävimme tapaamassa ystäviäni oleskelun aikana rajoitusten sallimissa puitteissa, mutta muuten sosiaalinen elämä oli kaukana normaalista. Ei ollenkaan tuntunut mukavalta, kun ulkoilukin oli sallittua vain kotikulmilla. Ei siis puhettakaan vaelluksille lähdöstä saati pitkistä pyörälenkeistä, joista olimme haaveilleet.

Pyöräretkellä ensimmäisenä päivänä

Taideteos

Tällä tavoin kitkuttelimme reissun kaksi ensimmäistä viikkoa, kunnes keksin kysyä Espanjassa asuvilta ystäviltä paikallista tilannetta. Vain yöllinen ulkonaliikkumiskieltoa ja maskipakko (kuten Ranskassa), mikä kuulosti lupaavalta! Niinpä yritin aikaistaa lennot, junaliput, majoituksen perillä ja lentokenttäyöpymisen, sillä olimme jo aiemmin suunnitelleet Espanjassa joulun viettoa, mutta lähtö olisi ollut vasta joulukuun puolivälissä.

Sää oli suurimmaksi osaksi pilvistä

Hyvin ennätti leipoa kaikenlaista

Kaikki onnistui lopulta helposti, mutta vielä jäi jännitysmomentiksi tulevat rajoitusten kiristymiset Andalusiassa. Päätökset tehtäisiin lähtöä edeltävänä päivänä, ja ne astuisivat voimaan tiistaina. Kävisikö meille samoin kuin Ranskassa?  Lähtöitkujen jälkeen ystäväni saattoi meidät juna-asemalle, toiveissa ensi vuonna parempi onni uudelleen.